A selection of recent works

NL: ‘Peter Versluis maakte fortuin als scheepsbouwer. Maar crediteuren beschuldigen de kleurrijke ondernemer — succesvol rallyrijder, getrouwd met een fotomodel — van het verduisteren van geld. Hij bestrijdt dat in alle toonaarden. Dinsdag sprak de rechter een faillissement uit over een belangrijke vennootschap. Schuldeisers zijn nu bezorgd: vlucht de ceo van Veka met zijn geld naar Dubai? Welnee, het is een herrijzenis, zegt Versluis.’ (Tekst: Joris Polman)

EN: ‘Peter Versluis made his fortune as a shipbuilder. But creditors accuse the colorful entrepreneur — successful rally driver, married to a fashion model — of embezzling money. He fights that in every way. On Tuesday, the judge declared bankruptcy for an important company. Creditors are now concerned: does Veka’s CEO flee to Dubai with his money? Well, no, it is a resurrection, says Versluis.’ (Text: Joris Polman)

NL: De generatie jongeren die is opgegroeid met Instagram en TikTok heeft maar beperkt belangstelling voor nieuws en gaat er voorlopig zeker niet voor betalen. Mediabedrijven kunnen het probleem niet langer negeren. ‘Het ANP, de NPO, DPG en Mediahuis zijn allemaal aan het nadenken over hoe zij weer contact kunnen maken met jongeren.’ (tekst: Jeroen Piersma)

EN: The generation of young people who grew up with Instagram and TikTok have limited interest in news and will certainly not pay for it for the time being. Media companies can no longer ignore the problem. ‘The ANP, the NPO, DPG and Mediahuis are all thinking about how they can reconnect with young people.’ (text: Jeroen Piersma)

NL: Het bedrijf achter succesmedicijn Ozempic is op en top Deens. Bij Novo Nordisk draait het om verántwoorde groei. Maar die bescheidenheid kan het bedrijf gaan opbreken. Terwijl de Denen worstelen met een tekort aan productiecapaciteit, bestormt een Amerikaanse gigant de afslankmarkt met een ‘King-Kong-medicijn. Het is een strijd tussen david en goliath. De kaarten worden opnieuw geschud voor het Deense bedrijf.  

EN: The company behind the populair drug Ozempic is Danish through and through. At Novo Nordisk it’s all about responsible growth. But that modesty can break the company. While the Danes struggle with a shortage of production capacity, an American giant is storming the slimming market with a ‘King-Kong drug’. It is a battle between David and Goliath. The cards are shuffled again for the Danish company.